Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania strony niszowej?

Zanim Twoja strona niszowa powstanie musisz wiedzieć o czym dokładnie będziesz pisać. Czyli trzeba znać słowa kluczowe, które będą występować w tekstach na stronie. To bardzo ułatwi pozycjonowanie Twojej strony niszowej.

Nie musisz być ekspertem od SEO, żeby Twoje treści były wysoko w wynikach wyszukiwania. W jednym z wcześniejszych wpisów na blogu opisałem jak znalazłem się w TOP wyników wyszukiwania w Google. Zachęcam Cię do zapoznania się z tamtym poradnikiem. Opisuje w nim w jaki sposób napisać artykuł na blogu, żeby był na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania na konkretną frazę.

Zanim napiszesz doskonały wpis na bloga zawierający odpowiednie słowa kluczowe, musisz je najpierw odszukać!

Szczerze mówiąc jest to niełatwe zadanie. Na szczęście jest kilka dobrych metod oraz narzędzi, które ułatwiają zdefiniowanie słów kluczowych dla konkretnej niszy. Zanim przejdziemy do szczegółów warto wyjaśnić czym są słowa kluczowe.

Co to są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to po prostu wyrazy, które wpisujesz w wyszukiwarkę Google, żeby odnaleźć interesującą Cię informację, produkt lub usługę. Słowa kluczowe to inaczej razy kluczowe, składające się często z kliku wyrazów.

W poprzednim wpisie dotyczącym wyboru dochodowej niszy określiłem, że będę działał w niszy SMART HOME XIAOMI.

Zatem moją frazą kluczowa wygląda tak jak na poniższym screenie. Zobacz, że słowa z frazy kluczowej pojawiają się w każdym wyniku wyszukiwania nawet gdy ich kolejność jest trochę inna niż wpisana przez mnie w wyszukiwarce.

słowa kluczowe frazy kluczowe strona niszowa

W kontekście wyboru najlepszych słów kluczowych do pozycjonowania strony niszowej możesz pomyśleć o trzech kategoriach. Wytłumaczę je na podstawie mojej niszy czyli SMART HOME XIAOMI.

  1. Marka lub nazwa firmy – Xiaomi to firma, której produkty będę opisywał. Xiaomi produkuje setki różnego rodzaju przedmiotów. W Polsce firma jest znana głównie z produkcji smartphonów. Moją niszą jest jednak smart home zatem będę opisywał produkty z tej niszy. Cześć ludzi wpisuje w wyszukiwarce Google po prostu nazwę firmy, czyli Xiaomi. Wyniki wyszukiwania pokażą na pierwszym miejscu stronę firmową Xiaomi i listę sklepów związanych z tą marką. Do pozycjonowania mojej niszy pojedyncze słowo niestety się nie nadaje. Zwraca zbyt ogólne wyniki a do tego konkurencja jest ogromna. Nigdy bym nie trafił na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.
  2. Ogólne słowa kluczowe – do tej kategorii mogę zaliczyć frazę „smart home”. Zakładam, że tej frazy użyje ktoś kto jest zainteresowany tematyką inteligentnego domu a nawet szuka produktów z tym związanych. Nie ma jeszcze konkretnych preferencji co do firmy i nie wie jeszcze czego dokładnie potrzebuje. Czy ogólne słowa kluczowe są dobre do pozycjonowania strony niszowej? NIE. Konkurencja dla takich fraz kluczowych jest nadal bardzo wysoka. Jeśli udałoby mi się przebić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania na frazę „smart home” to z dużym prawdopodobieństwem pozyskałbym spory ruch. Jednak ludzie wpisujący w wyszukiwarkę ogólne słowa kluczowe nie są zdecydowani na konkretne produkty więc pewnie ich nie kupią nawet gdybym je polecał w moich artykułach.
  3. Słowa kluczowe długiego ogona (long tail) – „SMART HOME XIAOMI” to przykład frazy kluczowej z długiego ogona. Składa się z więcej niż dwóch wyrazów. Jest bardziej precyzyjna. Sugeruje, że ktoś kto wpisuje dokładnie takie słowa kluczowe w wyszukiwarkę wie czego dokładnie szuka. Wyników wyszukiwania będzie mniej ale będą bardziej dopasowane. Pozycjonowanie na takie słowa kluczowe będzie łatwiejsze bo konkurencja jest relatywnie niewielka.

Reasumując: do pozycjonowania własnej strony niszowej wybierz słowa kluczowe długiego ogona. Wyników wyszukiwania dla fraz z długiego ogona nie będzie tak dużo jak dla ogólnych słów kluczowych ale ich trafność będzie wyższa. Dotrzesz w ten sposób do ludzi, którzy wiedzą czego szukają i chętniej kupią polecany przez Ciebie produkt.

Pamiętaj, że celem jest zdobycie jak największego ruchu na stronie tematycznej. To oznacza, że będziesz musiał stworzyć artykuły zawierające wszystkie frazy z długiego ogona w ramach Twojej niszy.

Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

Wiesz już na jakie kategorie dzielą się słowa kluczowe. Dodatkowo wiesz już, że najlepiej wybrać frazy z długiego ogona do pozycjonowania własnej strony niszowej.

Teraz nadszedł czas na wygenerowanie jak największej ilości słów kluczowych związanych z Twoją niszą. Poniżej przedstawiam sposoby jakie stosuję w moim przypadku.

    1. Wypisz wszystkie słowa kluczowe związane z Twoją preferowaną niszą, które przychodzą Ci do głowy. 
      Przeprowadź burzę mózgów z samym sobą. Wypisz wszystkie frazy jakich sam byś użył do wyszukania produktów lub usług, które będziesz opisywał. Zastosuj najróżniejsze kombinacje.Moje przykłady:
      – Smart Home Xiaomi
      – Inteligentny dom Xiaomi
      – Jak zbudować smart home
      – Inteligentny dom pomysły
      – Smart home Xiaomi Mi Home
      – Xiaomi Mi Home
      – Inteligentny odkurzacz Xiaomi
      – …
    2. Sprawdź jakie wyniki wyszukiwania sugeruje Google
      Gdy wpisujesz w wyszukiwarkę konkretną frazę, Google zaczyna podpowiadać inne powiązane z nią frazy. To są właśnie propozycje słów kluczowych, które warto rozważyć.Podpowiedzi słów kluczowych w wyszukiwarce Google
    3. Wyszukiwania podobne do Twojej frazy kluczowej.
      Gdy już wpiszesz swoje słowa kluczowe w wyszukiwarce, Google na dole wyników wyszukiwania wyświetli dodatkową sekcję z podobnymi frazami używanymi przez innych do wyszukiwania podobnych informacji. To Twoje kolejne wartościowe słowa kluczowe.
      słowa kluczowe podpowiedzi google
    4. Skorzystaj z MOZ.com
      MOZ oferuje darmowe narzędzie do wyszukiwania i sugerowania podobnych do siebie fraz kluczowych. Wystarczy wpisać w pasku wyszukiwania interesujące nas słowa kluczowe (1), zawęzić wyniki wyszukiwania do Poland – pl-PL (2) ponieważ interesują nas jedynie polskojęzyczne wyniki wyszukiwania i wcisnąć lupkę (3).
      sowa kluczowe z MOZ.comW rezultacie dostaniemy listę proponowanych słów kluczowych. A dodatkowo narzędzie zwróci nam listę stron, na których znajdują się artykuły powiązane z naszymi frazami. To jest nasza konkurencja. Polecam przejrzeć każdą ze stron i zobaczyć w jaki sposób ich autorzy zbudowali artykuły. Teraz wystarczy zrobić to lepiej na własnej stronie niszowej 🙂
    5. Skorzystaj z Ubersuggest
      To narzędzie podobnie jak MOZ zasugeruje powiązane z Twoją główną frazą kluczową inne słowa kluczowe.
      Wpisz w pasku wyszukiwania interesujące Cię słowa kluczowe (1), zawęź wyniki wyszukiwania do Polish / Poland (2) ponieważ interesują Cię jedynie polskojęzyczne wyniki wyszukiwania i wcisnąć LOOK UP (3).
      W odpowiedzi zobaczysz całkiem pokaźną listę sugerowanych słów kluczowych. Dodatkowo zobaczysz ile jest miesięcznych wyszukiwać danej frazy oraz jaki jest koszt reklamy w Google AdWords.
    6. Skorzystaj z keywordtool.io
      To kolejne narzędzie, które pozwoli Ci wygenerować szereg słów kluczowych podobnych to Twojej głównej frazy kluczowej. Co ciekawe można otrzymać sugestie słów kluczowych również na YouTube. Jeśli planujesz nagrać kilka filmików z demo produktów, które będziesz polecać to ta opcja jest bardzo przydatna.
      słowa kluczowe keyword tool strona niszowa
    7. Skorzystaj z Google Ads KeyWord Palnnera
      Planer Słów Kluczowych od wujka Google to jedno z lepszych narzędzi jeśli chodzi o wyszukiwanie słów kluczowych. Aby z niego skorzystać trzeba założyć bezpłatne konto Google AdWords. Następnie w ramach Planera słów kluczowych wybieramy opcję Znajdź słowa kluczowe i podajemy maksymalnie trzy frazy.
      google ads planer slow kluczowych frazy kluczowe
      Jako wynik dostajemy propozycje słów kluczowych.

Jak analizować słowa kluczowe pod kątem uzyskania maksymalnego ruchu na stronie niszowej?

W poprzednich krokach zdefiniowałeś długą listę słów kluczowych występujących w wybranej przez Ciebie niszy. Kolejny krok to zweryfikowanie jak często te frazy kluczowe występują w wynikach wyszukiwania Google.

Jeśli występują bardzo często to może się okazać, że ogromna liczba stron jest już na nie zoptymalizowana i będzie Ci mega trudno przebić się na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Z drugiej strony jeśli słowa kluczowe występują sporadycznie w wynikach wyszukiwania to nie warto się na nich skupiać ponieważ nie przyciągną dużego ruchu.

Dlatego warto jest przyjąć widełki.

Planer Słów Kluczowych od Google pozwala przeprowadzić podstawową analizę dla fraz kluczowych pod kątem ruchu.

Oto filtry, które warto wykorzystać:

  1. Ustaw średnią miesięczną liczbę wyszukiwań na przynajmniej 100. Chcesz mieć pewność, że ktokolwiek wyszukuje Twoich słów kluczowych. Oczywiście zachęcam Cię do przeprowadzenia analizy również z wyższymi wartościami. To zawsze
  2. Ustaw średnią miesięczną liczbę wyszukiwań na mniej niż 100 000. Nie chcesz konkurować o mega popularne frazy bo będzie trudno się przebić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.
  3. Ustaw stawkę za górę strony na przynajmniej 1 grosz. Chodzi o to, żeby mieć pewność, że ktoś kupuje reklamy te Twoje frazy kluczowe. To oznacza, że nisza jeste wartościowa i jest potencjal do zarobienia w niej jakichkolwiek pieniędzy.
  4. Konkurencja: Niska i Średnia. Celowo wykluczasz poziom Wysoki. Chodzi o to, żeby od razu wybrać słowa, które są wartościowe a zarazem mało osób o nie konkuruje w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu łatwiej będzie Ci trafić z własnymi treściami na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Poniżej masz przykład wyników dla mojej niszy SMART HOME XIAOMI. Jak widzisz fraza „smart home xiaomi” jest tak oblegana, że nie pojawiła się w wynikach wyszukiwania. Za to mam parę innych kandydatów wartych rozważenia, takich jak „mi home” czy „mi fit”.

Taką analizę przeprowadzam wielokrotnie dla różnych grup słów kluczowych. W ten sposób mogę wyłuskać wiekszą ilość fraz, na które napiszę artykuły na mojej stronie niszowej.

Zachęcam Cię do przeprowadzenia podobnej analizy dla swojej niszy. Myślę, że wyniki mogą Cię zaskoczyć.

Czy nazwa strony niszowej powinna zawierać słowa kluczowe?

Gdy wiesz już w jakiej niszy będziesz działać i znasz swoje podstawowe słowa kluczowe to zachęcam Cię do zarejestrowania domeny internetowej, pod którą zbudujesz swoją stronę tematyczną.

Dobrą praktyką jest, żeby nazwa strony czyli domena internetowa zawierała Twoją podstawową frazę kluczową. Dzięki temu będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.

Dla przykładu moja główna nisza to SMART HOME a pod-nisza to SMART HOME XIAOMI. W moim przypadku XIAOMI to zastrzeżona nazwa firmy. Dlatego nie mogę jej użyć w mojej domenie. Nawet gdybym znalazł wolną domenę gdzie w jej skład wchodziłoby słowo XIAOMI to mógłbym się spodziewać, że w przyszłości zgłosi się do mnie przedstawiciel tej firmy z żądaniem przekazania takiej domeny za darmo na rzecz Xiaomi.

Chcę uniknąć takiej sytuacji dlatego od razu rezygnuję z domen zawierających nazwą firmy. Będę szukał czegoś co ma w sobie SMART HOME.

Do wyszukiwania wolnych domen polecam stronę nazwa.pl. Możesz tutaj zarejestrować domenę na rok za darmo. Ta oferta jest tak dobra, że korzystam z niej za każdym razem gdy przyjdzie mi do głowy fajny pomysł na ciekawą domenę. Od razu ją rejestruję, żeby nie ubiegł mnie ktoś inny.

Polecam wybrać domentę z końcuwką .PL jeśli Twoja strona niszowa będzie skierowana na polski rynek. Odpuść sobie wszystkie .BIZ, .NET, .INFO ponieważ mają mniejszą rozpoznawalność.

Kliknij w poniższy screen i potestuj różne kombinacje Twoich słów kluczowych dla nowej domeny. Jeśli nie możesz się zdecydować na jedną ostateczną nazwę, możesz od razu zarejestrować za darmo na rok kilka domen a dopiero później wybrać tę najlepszą.

zarejestruj domenę ze słowem kluczowym Dla jasności. Link do strony nazwa.pl to mój link partnerski. Jeśli zdecydujesz się za jego pośrednictwem zarejestrować swoją darmową domenę ja dostanę drobną prowizję a Ty będziesz miał fajną nazwę strony.

Moja strona niszowa już niedługo wystartuje pod adresem MójSmartHome.pl (bez polskich znaków).

Podsumowanie

W kolejnym wpisie dowiesz się jak od strony technicznej zbudować stronę niszową. Pokażę jak zainstalować i skonfigurować WordPressa jako silnik strony. Wymienię wtyczki jakie będą potrzebne na start.

Jeśli masz pytania dotyczące wyboru odpowiedniej niszy oraz słów kluczowych do jej promocji to napisz je w komentarzu do tego wpisu. Z chęcią na nie odpowiem.

Zachęcam Cię do regularnego dokumentowania postępów nad swoją stroną tematyczną w mediach społecznościowych przy pomocy hashtaga

#ProjektStronaNiszowa

Dzięki temu będę mógł Cię odszukać i śledzić Twoje osiągnięcia.

Mam nadzieję, że strona niszowa stanie się wkrótce źródłem Twoich dochodów pasywnych. Nawet jeśli będą niewielkie na początku to podczas budowania strony zdobędziesz mnóstwo wiedzy, którą możesz wykorzystać przy rozwijaniu swojego biznesu online.

Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania strony niszowej?
5 (100%) Głosy: 5

Może Ci się również spodoba