SEO na blogu WordPress – Jak znalazłem się w TOP wyników wyszukiwania Google?
Czy wiesz czym jest SEO? A wiesz jak się robi dobre SEO na blogu WordPress? Zastanawiasz się nad tym gdy tworzysz swoje nowe wpisy na blogu? Piszesz genialny tekst a później prawie nikt go nie czyta bo nie trafia na niego z wyszukiwarki Google?
SEO – czyli Search Engine Optimization, to po prostu optymalizacja Twojej strony internetowej lub bloga pod wyszukiwarki (głównie wyszukiwarkę Google). Chodzi o to, żeby Twoja strona pojawiła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Wtedy jest szansa, że ktoś kliknie w link i wejdzie na nią wejdzie. Trzeba być na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania. A Ty kiedy wchodziłeś na jaką stronę, która jest dopiero na drugiej stronie wyników? Albo trzeciej? Ja tak dawno, że nie pamiętam kiedy to było 😉 Tyle z nudnej torii….
SEO na blogu WordPress
Ten blog jest oparty na WordPressie dlatego metody, które opisuję przydadzą się głównie osobom korzystającym z tego CMSa. Nie uważam się za specjalistę od SEO ale wpisy, które tworzę na tym blogu całkiem dobrze się pozycjonują.
Pokaże Ci przykład mojego jednego wpisu, który trafił na pierwszą stronę wyników wyszukiwarki w Google. Ściąga teraz co miesiąc na tę stronę masę ruchu. Nie musisz być specjalistą od pozycjonowania oraz SEO na blogu, żeby osiągnąć niezłe rezultaty. Czytaj dalej, żeby przekonać się co dokładnie zrobiłem, żeby osiągnąć takie rezultaty.
Przykład wpisu na blogu z dobrym SEO
Mam na myśli mój wpis o dochodach pasywny. Wpisz teraz w wyszukiwarce Google frazę “dochód pasywny”. Link do mojego wpisu o 22 pomysłach na pasywne zarabianie jest na 4 miejscu wyników wyszukiwania. Czasami pojawia się też na trzecim miejscu 🙂
A co jeszcze lepsze Google wprowadził jakiś czas temu do swoich wyników wyszukiwania rodzaj boksu, który wyświetla się jako pierwszy i prezentuje więcej informacji o konkretnej frazie. Jest tam też zdjęcie, które pochodzi z wpisów z TOP wyników wyszukiwania.
Gdy się na nie kliknie pokaże się w powiększeniu i będzie można przejść dalej na stronę, z której pochodzi. Zauważyłem, że to zdjęcie czasami rotuje, czyli wyświetla grafiki z różnych stron związaną z daną fazą.
Możesz osiągnąć
SEO na blogu wymaga przygotowania
Zanim zaczniesz pisać swój kolejny świetny tekst przygotuj swój blog WordPress (i nie tylko) do optymalizacji pod wyszukiwarki. Wykonasz pracę raz a będzie ona procentować za każdym razem gdy będziesz publikować nową treść.
Narzędzia jakich potrzebujesz do optymalizacji SEO na blogu
W moim przypadku skorzystał z kilku darmowych narzędzi, żeby zoptymalizować mój wpis o dochodach pasywnych pod wyszukiwarkę Google. Możesz również śmiało z nich skorzystać w taki sam sposób jak ja to zrobiłem.
1. Yoast SEO
Wtyczka Yoast SEO to tak zwany MUST HAVE jeśli myślisz o skutecznym SEO na blogu. A co najlepsze nie musisz się zupełnie znać na SEO, żeby jej używać. Wtyczka wyświetla listę wskazówek podczas pisania tekstu. Pokazuje co trzeba poprawić w tekście, jakie linki dodać, jak często wstawiać słowa kluczowe, jakie mają być nagłówki, jak długi ma być tekst, sprawdza czy zdjęcia mają dobre opisy, itp. Po prosty mistrz!
Możesz być zupełnym laikiem jeśli chodzi o SEO a i tak napiszesz tekst dobrze zoptymalizowany pod wyszukiwarki. Nie tylko pod Google, ale również pod Bing i Yahoo.
Dodatkowo wtyczka generuje Site Mapę, czyli rodzaj pliku XML, który zawiera linki do wszystkich Twoich treści. Taka mapa to kolejny MUST HAVE do świetnej optymalizacji Twojej strony.
Wtyczka jest zupełnie darmowa i możesz ją pobrać TUTAJ.
2. Google XML Sitemaps
To kolejna wtyczka WordPress, która wygeneruje XML Sitemap. Na tym blogu korzystam właśnie z tej wtyczki do generowania mapy strony. W zasadzie ta sama funkcjonalność jest w Yoast SEO. Lepiej jest korzystać z jednego rozwiązania na raz. Ja u siebie w Yoast SEO wyłączyłem Sitemapy, żeby bez przeszkód móc korzystać z tej wtyczki.
Prawdę mówiąc to korzystam z tej wtyczki bo zainstalowałem ją na długo przed Yoast SEO. Zatem wybór należy do Ciebie. Pamiętaj tylko, że jeśli zdecydujesz się tak jak ja na Google XML Sitemaps to w ustawieniach Yoast SEO wyłącz generowanie tych samych map.
Mapa XML strony będzie widoczna pod takim adresem https://kierunekwolnosc.pl/sitemap.xml
Gdy masz już wygenerowaną mapę swojej strony warto ją samodzielnie dodać do Google Search Console, żeby jak najszybciej wiedział o istnieniu Twoich fenomenalnych wpisów.
Wtyczka jest darmowa i możesz ją pobrać TUTAJ.
3. Google Search Console
Google Search Console zwane kiedyś również Webmaster Tools to bardzo przydatne narzędzie. Możesz w nim dodać swoją stronę i sprawdzać z jakich słów kluczowych w wyszukiwarce trafiają do Ciebie czytelnicy. Są tam też wskazówki co powinieneś usprawnić na swojej stronie, żeby lepiej indeksowała się w Google.
Ale teraz zajmiemy się dodaniem w tym narzędziu Twojej mapy strony w XML.
Gdy już się zalogujesz do Google Search Console dodaj najpierw swoją stronę. Stronę trzeba będzie uwierzytelnić. Jeśli masz konto Google Analytics to możesz wykorzystać tę opcję, jest najszybsza.
Gdy już z sukcesem dodasz i uwierzytelnisz swoją stronę czas na dodanie mapy strony XML. Robi się to tak:
- Przechodzisz w menu po lewej stronie do opcji Indeksowanie, następnie wybierasz Mapy witryny.
- Po prawej stronie kliknij w przycisk DODAJ / TESTUJ MAPĘ WITRYNY.
- Pojawi się okienko, w którym wpisz sitema.xlm jeśli to jest link do Twojej mapy strony.
- Kliknij przycisk Prześlij i gotowe.
Teraz Google już będzie się dowiadywał automatycznie o wszystkich zmianach na Twojej stronie. Jeśli opublikujesz nowy, wspaniały artykuł lub dodasz stronę u siebie na blogu, Google od razu się o tym dowie i wyśle swoje pajączki indeksujące. Twoja widoczność w Google się nieznacznie poprawi.
4. kk Star Ratings
Widziałeś możesz, że niektóre strony hoteli, restauracji albo innych lokali usługowych mają w wynikach wyszukiwania dodane gwiazdki pod swoim adresem? To taka dodatkowa ocena dodawana przez ich klientów. To mała rzecz, która może przyciągać uwagę przez co ludzie kiedy mają do wyboru kilka podobnych do siebie wyników wyszukiwania klikną chętniej ten z gwiazdkami. To po prostu przyciągnie uwagę.
Ty też możesz mieć na swoim blogu takie gwiazdki! W moim przypadku wygląda to tak:
Wtyczka, której używam to kk Star Ratings. Dzięki niej czytelnicy Twojego bloga mogą oceniać treść, którą czytają. Potem uśredniony wynik zostanie wyświetlony nie tylko na stronie z Twoim wpisem ale co ważniejsze będzie widoczny w wynikach wyszukiwania Google! Czyż to nie cudownie? 😉
Wtyczka jest darmowa i możesz ją pobrać TUTAJ.
5. Mobilna wersja strony to konieczność
Czy chcesz tego czy nie ludzie coraz częściej będą wchodzić na Twojego bloga przez smartphona. To oznacza, że SEO na blogu musi być zoptymalizowane również pod te nasze małe ekrany w komórkach.
Jeśli nie wiesz czy Twoja strona dobrze wyświetla się na smartphonie to przeprowadź prosty test przy pomocy narzędzia od Google zwanego Test optymalizacji mobilnej. Z wyników testu dowiesz się czy Twoja strona wyświetla się poprawnie czy wymaga poprawy. Wyniki dla mojej strony wyglądają tak:
Jeśli w Twoim przypadku wynik wygląda gorzej dostaniesz wskazówki od Google co należy poprawić. Ja polecam wybrać taki szablon WordPress, który jest dostosowany do różnych rozdzielczości ekranu. Taki szablon powinien spełniać wytyczne Responsive Web Design, czyli dostosowywać automatycznie wygląd strony do ekranu konkretnego urządzenia.
6. Przyspiesz swoją stronę
Masz tak czasami, że gdy wchodzisz na jakąś stronę a ona wczytuje się i wczytuje i wczytuje to w końcu tracisz cierpliwość i zamykasz jej kartę w przeglądarce? Ja tam mam. Nikt nie lubi gdy strona się długo wczytuje. Google o tym wie i dlatego promuje strony, które wczytują się szybko.
Jakiś czas temu napisałem cały artykuł na temat przyspieszania bloga. Na prawdę warto wdrożyć w życie zawarte w nim wskazówki. Zrobisz to raz a wykonana praca będzie przynosić efekty przez cały czas. Kliknij w poniższy obrazek, żeby przejść do wpisu.
Z ciekawości wpisałem teraz w wyszukiwarce frazę jak przyspieszyć blog i okazało się, że na pierwszym miejscu jest właśnie moja strona. Artykuł na temat przyspieszania bloga napisałem zgodnie z zasadami, którymi się z Tobą dzielę w tym poradniku. Jak widzisz te metody działają w moim przypadku. W Twoim również zadziałają tylko daj im szansę i trochę czasu.
SEO na blogu a Słowa Kluczowe
Jeśli wykonałeś wszystkie powyższe wskazówki to jestem z Ciebie bardzo dumny. Teraz Twój blog jest już bardzo dobrze przygotowany pod jak najlepsze pozycje w Google.
Całą tę pracę trzeba wykonać jeszcze przed napisaniem pierwszego zdania w Twoim nowym, wspaniałym artykule. Zatem była to dopiero rozgrzewka ale zarazem konieczna część SEO na blogu.
Wybierz słowa kluczowe
Zastanawiałeś się kiedyś jak ludzie szukają tego co ich interesuje w Google? Wchodzą na stronę wyszukiwarki i po prostu wpisują interesującą ich frazę, która składa się z konkretnych słów kluczowych. Jeśli Twoja strona je zawiera to jest szansa, że trafią właśnie do Ciebie. Tylko skąd masz wiedzieć, czego ludzie szukają? I to jest dobre pytanie. Ja zdradzę Ci moje metody, które stosuję na tym blogu chociaż nie uważam się za wybitnego specjalistę od SEO.
1. Co podpowiada mi Google
Zanim napiszę tekst na konkretny temat zastanawiam się jakich słów kluczowych sam bym użył szukając konkretnych informacji. Załóżmy, że interesuje mnie dochód pasywny. Chcę napisać artykuł na ten temat i chcę się dowiedzieć czego najczęściej szukają inni ludzie. Zaczynam wpisywać moją frazę a Google pokazuje mi czego najczęściej szukają inni. Teraz już wiem, że oprócz frazy dochód pasywny w tekście powinienem dodać również dochód pasywny z nieruchomości oraz dochód pasywny przez Internet. Te trzy frazy na początek mi w zupełności wystarczą. Umieszczę je w swoim tekście.
2. Google Trends
Znasz narzędzie Google Trends? Zobaczysz tutaj czy Twoja fraza kluczowa jest wyszukiwana oraz czy ma trend zwyżkowy czy zniżkowy. Jeśli coraz więcej osób z niej korzysta to znaczy, że to dobry kandydat do użycia w Twoim wpisie.
Problem tylko w tym, że jeśli chcesz wykorzystać bardzo popularną frazę kluczową możesz mieć dużą konkurencje ze strony innych aktorów treści, którzy też chcą być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Dobrą metodą może być użycie mniej popularnych fraz ale w większej ilości.
3. Planer słów kluczowych od w Google AdWords
Jeśli masz już kilku kandydatów na swoje słowa kluczowe to warto sprawdzić co jeszcze może doradzić planer słów kluczowych (Google Keyword Planner).
Narzędzie jest oczywiście darmowe i zalogujesz się do niego TUTAJ. Jedyne co musisz zrobić to założyć sobie konto Google AdWords.
Wpisz swoje wybrane słowa kluczowe a narzędzie podpowie Ci inne słowa kluczowe powiązane z Twoją tematyką. Pokaże Ci również średnią miesięczną liczbę wyszukiwać dla konkretnych fraz. Czyż to nie nie piękne? 🙂
Ja wpisałem trzy frazy dochód pasywny, dochód pasywny przez internet oraz dochód pasywny z nieruchomości. W rezultacie dostałem około 700 fraz teoretycznie pasujących do mojego tematu. Teoretycznie dlatego, bo większości z nich nie wykorzystam.
Gdy mam już wyniki, następnym krokiem jest wyeksportowanie ich do pliki, żeby mógł je na spokojnie otworzyć w Excelu.
Gdy mam już je w Excelu, sortuję po kolumnie ze średnią miesięczną ilością wyszukiwań. Odrzucam te frazy, które są dosyć przypadkowe a przynajmniej tak mi się wydaje 🙂 Nie będę przecież pisał o perfumach w kontekście dochodów pasywnych albo o skyllex. Nawet nie wiem co to jest ten skyllex?
Ostatecznie wybieram listę maksymalnie 10 fraz związanych z moim tematem i staram się je umieścić w tekście. Wiem, że niektórzy stosują taktykę długiego ogona i starają się umieścić w tekście jak najwięcej fraz z małą liczbą wyników wyszukiwania licząc na to, że będą wysoko w Google. Szczerze mówiąc wolę pisać o tym co mnie interesuje używając tylko trzech fraz niż kilkudziesięciu nie do końca powiązanych ze sobą. Tak jest mi po prostu wygodniej.
Czas zacząć pisać!
Masz już w głowie temat swojego nowego, przełomowego wpisu. Masz już zestaw słów kluczowych, których użyjesz w tekście. W końcu przyszedł czas na napisanie idealnego artykułu.
Z tym idealnym artykułem to wcale nie przesadzam. Ma być na prawdę dobry, żeby przebił się do TOP wyników wyszukiwania w Google. Najlepsze SEO na blogu nie pomoże jeśli napiszesz gniota, którego nawet sam nie chcesz czytać.
1. Pierwsza zasada doskonałej treści
Pamiętaj, że piszesz dla innych ludzi nie dla wyszukiwarki Google. Oczywiście to ważne, żeby tekst zawierał konkretne słowa kluczowe i miał odpowiednią strukturę ale przede wszystkim skup się na tym, żeby tekst był przydatny dla Twoich czytelników.
Jeśli ktoś ma trafić do Ciebie z wyszukiwarki internetowej zapewne będzie szukał w Twoim tekście odpowiedzi na swoje pytania. Dlatego Twój tekst musi mu je dostarczyć. Jak się czujesz gdy trafiasz na jakąś stronę a ona zamiast odpowiedzieć na Twoje pytanie zawiera tekst co prawda związany z tematem ale zupełnie go nie wyczerpuje. Ja zamykam taką stronę i nigdy nie wracam.
Postaraj się rozwiązać czyjś problem swoim wyśmienitym tekstem. Mój wpisu o dochodach pasywnych rozwiązuje problem znalezienia pomysłu na generowanie takich dochodów. Dlatego opisałem w nim aż 22 takie pomysły.
2. Stwórz spis treści dla wpisu
Zanim zaczniesz pisać polecam Ci stworzyć spis treści dla swojego nowego artykułu. Na pewno masz w głowie dużo przemyśleń na dany temat. Przelej je najpierw na “papier” w formie głównych zagadnień, które będziesz dalej rozwijał w tekście.
Jeśli jesteś początkującym blogerem to polecam tę technikę. To ułatwia i przyspiesza pisanie. W tworzeniu spisu treści a zarazem całej struktury wpisu pomaga stworzenie mapy myśli, zawierającej wszystko to o czym chcesz napisać. Ja na przykład dla tego wpisu skorzystałem z darmowego narzędzia MindMeister. Moja mapa do wpisu o SEO na blogu WordPress wygląda tak:
3. Czas tworzenie wpisu zgodnie ze wskazówkami Yoast SEO
Jeśli nie czujesz się mistrzem SEO tak jak ja to wtyczka Yoast SEO jest niezastąpioną pomocą. Pokazuje Ci zielone, pomarańczowe i czerwone kropeczki. Dzięki nim wiesz w którym miejscu trzeba coś poprawić. Twoim celem jest uzbierać jak najwięcej zielonych kropeczek. Gdy uzbierasz wszystkie zielone to wygrywasz! To jak zabawa 🙂
We wpisie o dochodach pasywnych wszystkie moje kuleczki palą się na zielono.
- Zacząłem najpierw od zdefiniowania mojej głównej frazy kluczowej. Jest nią dochód pasywny. W darmowej wersji Yoast SEO można wpisać tylko jedną taką frazę. Na początek to wystarczy.
- Następnie trzeba zadbać o dobry nagłówek. Fraza kluczowa musi być na początku w nagłówku. Sam nagłówek musi być zrozumiały dla Twoich czytelników i przyciągać ich uwagę. To kluczowa kwestia.
- Opis META to ta cześć, która jest widoczna w wynikach wyszukiwania pod nagłówkiem. Tutaj też umieść swoje słów kluczowe i spraw, żeby ten opis nie był nudny. Ma wzbudzać ciekawość i chęć kliknięcia w link do Twojego doskonałego wpisu.
- Adres do wpisu również powinien zwierać Twoją frazę kluczową i być krótki. Zauważ, ze nie jest to powielenie nagłówka co często widuję na innych blogach.
SEO na blogu WordPress jest proste
A teraz zobacz jak powinna wyglądać poprawna analityka Twojego wpisu.
Analityka we wpisie
- Twoja fraza kluczowa musi pojawić się w pierwszym akapicie tekstu.
- Musisz użyć swojej frazy kluczowej jak najwięcej razy w tekście. Ale bez przesady piszesz dla ludzi i tekst ma być zrozumiały. Yoast SEO powie Ci czy już wystarczająco wiele razy użyłeś swoich magicznych słów kluczowych.
- Fraza kluczowa musi pojawiać się w nagłówkach podrozdziałów Twojego wpisu. Nagłówki są ważne. Porządkują tekst i dzielą go na logiczne sekcje, które się łatwiej czytają. Użyj przynajmniej jednego nagłówka H1, kilku nagłówków H2 oraz ilu chcesz nagłówków H3.
- Dodaj tekst alternatywny dla obrazków we wpisie. Oczywiście pamiętaj, żeby umieścić tam frazę kluczową. Wygląda to tak:
- Długość tekstu ma znaczenie! Yoast SEO zaleca stworzyć wpis na przynajmniej 900 słów. Ja polecam stworzyć tekst na przynajmniej 2000 słów. Tak na prawdę im więcej tym lepiej. Jeśli masz się czym podzielić ze swoimi czytelnikami to napisz tekst nawet i na 10 000 słów. Pamiętaj, że ma być on dla nich przydatny. Nie ma to byś zwykła paplanina bez większego sensu.
- Dodawaj linki wewnętrzne do swoich innych wpisów, które są tematyczne powiązane. Im więcej linkujesz sam do siebie tym lepiej!
- Dodawaj jak najwięcej linków do innych stron powiązanych z Twoim tematem. Nie bój się, że ktoś puści Twoją stronę i zacznie czytać inna. Jeśli Twój tekst jest dobry to czytelnik wróci po więcej.
Czytelność wpisu musi być dobra dla człowieka nie dla maszyny
Pamiętaj, że piszesz przede wszystkim dla ludzi. Dlatego spraw, żeby Twój tekst był przyjemny dla oka. Twórz nagłówki, wypunktowania, pogrubienia, itp. Część ludzi będzie tylko pobieżnie przeglądać tekst i wyłapywać to co ich interesuje. Ułatw im to.
Pisz krótkie zdania. Takie łatwiej się czyta.
SEO na blogu a Linki Zewnętrzne
Temu punktowi warto poświecić oddzielny akapit bo jest mega ważny. Jeśli wiesz, że tekst na innej stronie jest komplementarny do Twojego to dlaczego nie miałbyś umieścić do niej linka? To tylko zapewni większą wartość dla Twoich czytelników.
Dodawanie linków do innych stron nie tylko poprawi SEO na blogu. Może zagwarantować Ci masywny ruch w krótkim czasie. W moim przypadku zanotowałem kilkudniowy wzrost wejść na stronę. Taki jaki widać na poniższych statystykach odwiedzin.
Linkuj do influencerów
Na pewno czytasz blogi, słuchasz podcastów lub oglądasz kanały na YouTube popularnych twórców, których cenisz i lubisz konsumować ich treści. Jeśli Twój nowy wpis, nad którym pracujesz jest tematycznie związany z tym co robią inni ludzie to doceń to i podlinkuj.
Zrobiłem tam w moim wpisie o dochodach pasywnych. Opisałem podcast jako jeden ze sposobów na generowanie dochodów pasywnych. Sam słucham kilku podcastów a na polskim rynku moim ulubionym jest podcast Marka Jankowskiego Mała Wielka Firma. Umieściłem więc link do niego w moim wpisie jako przykład dobrego podcastu.
Napisałem o tym fakcie na Twitterze. Chciałem, żeby Marek przeczytał mój wpis 🙂
Marek nie tylko przeczytał mój wpis, ale go nawet skomentował! Pomyślałem sobie WOW ale czad! Znamy Marek Jankowski komentuje mój blog. A potem Marek przeszedł moje najśmielsze oczekiwania i umieścił sam z siebie link do mojego wpisu na swoim Facebooku. Marek ma kilka tysięcy fanów na Facebooku, zatem w jednej chwili trafiło na mój blog kilkaset czytelników.
Wpis zalajkowało 46 osób a 11 udostępniło go dalej. To jest dopiero prawdziwa moc influencera! Marek jeśli to kiedyś przeczytasz to wielkie dzięki za udostępnianie moich wpisów na Facebooku 🙂
Publikuj nowe wpisy na blogu regularnie
Jakiś czas temu Agnieszka Skupieńska z bloga ToSieOplaca.pl organizowała bezpłatne konsultacje dla czytelników jej newslettera. Można było zapytać Agnieszkę o cokolwiek. Jako, że Agnieszka zajmuje się doradzaniem freelancerom (i nie tylko) jak pracować z domu, jak zwiększać swoje dochody itp, postanowiłem zapisać się na takie konsultacje.
Chciałem się dowiedzieć od Agnieszki co mam robić, żeby pozyskać nowych czytelników i znacząco zwiększyć ruch na blogu. Mój blog ma około 4 000 odwiedzin miesięcznie a Agnieszki 77 000. Zatem pomyślałem, że warto uczyć się od kogoś kto ma lepsze wyniki ode mnie.
Aga przejrzała mój blog, zobaczyła ile mam wpisów i doradziła mi to:
Publikuj miesięcznie więcej wpisów. Jeśli chcesz mieć więcej czytelników pisz regularnie. Na przykład publikuj jeden wpis na tydzień. Jeśli nie masz czasu pisać długich, merytorycznych wpisów co tydzień niech to będą trzy krótsze wpisy w miesiącu i jeden dłuższy. Dzięki temu Twoi czytelnicy będą do Ciebie chętniej wracać po kolejną porcję wartościowych tematów.
Z punktu widzenia SEO na blogu to bardzo dobre rady. Nie tylko czytelnicy lubią dostawać nowe treści regularnie ale Google również. Regularne publikowanie wpływa pozytywnie na SEO.
To co możesz zrobić to przygotować sobie kalendarz publikacji nowych treści. Wypisz sobie tematy na 3 miesiące do przodu. Jeśli chcesz publikować nowy tekst co tydzień to potrzebujesz wiedzieć o czym napiszesz 12 kolejnych artykułów. A potem po prostu zacznij pisać i dzielić się wiedzą.
Audyt wpisów po kilku miesiącach poprawi SEO na blogu
To jest coś z czym eksperymentuję i zachęcam również Ciebie do wykonania tego ćwiczenia. W statystykach Google Analytics widzę, na które z moich wpisów trafia najwięcej ludzi przez wyszukiwarki. Moim numerem jeden jest cały czas wpis o dochodach pasywnych.
A taki widok mam Google Search Console. Widzę z jakich fraz kluczowych trafia do mnie najwięcej osób. Gdy zaczynałem tworzyć wpis o dochodach pasywnych skupiłem się najmocniej na jeden frazie “dochód pasywny”. Jest to mój numer jeden. Teraz po kilku miesiącach widzę, że nowi czytelnicy trafiają do mnie również z innych fraz takich jak: “zarabianie pasywne”, “dochód pasywny sposoby”, “sekret dochodu pasywnego”, “dochód pasywny jak zacząć”, itp.
To bezcenna wiedza. Teraz już wiem jakich dokładnie fraz ludzie używają, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o moim temacie jakim są dochody pasywne.
Teraz planuję zaktualizować mój wpis o dochodach pasywnych tak, żeby poruszał również tematy wyszukiwane przez czytelników. W ten sposób ludzie będą do mnie częściej trafiać przez wprost z wyników wyszukiwania.
Co sądzisz o takim audycie? 🙂
SEO na blogu – Podsumowanie
Jak widzisz SEO na blogu wcale nie jest trudną sprawą. Nie musisz być specjalistą w tej dziedzinie, żeby osiągać dobre efekty. Zastosuj wskazówki zawarte w tym wpisie a efekty z czasem się pojawią. SEO potrzebuje czasu. Niektóre moje wpisy potrzebują kilku miesięcy, żeby wspiąć się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Co ciekawe z każdym opublikowanym nowym tekstem na blogu mam lepsze wyniki.
Napisz w komentarzu do tego wpisu jakich technik SEO używasz na swoim blogu. Chętnie dowiem się co najbardziej się sprawdza u Ciebie. Jeśli masz jakieś pytania związane z którąkolwiek metodą wymienioną we wpisie również śmiało pytaj.