Jak mieć więcej komentarzy na blogu – 15 zabójczo skutecznych metod
Każdy chce mieć więcej komentarzy na blogu… Ale jak skłonić czytelników do komentowania? Dziś odpowiem na to pytanie a co więcej pokażę Ci 15 bardzo skutecznych technik, których sam z powodzeniem używam aby zwiększyć ilość komentarzy na tym blogu.
Czy masz tak czasem, że piszesz artykuł przez długie godziny, na prawdę się do niego przykładasz. Potem publikujesz go. Promujesz w mediach społecznościowych. Czekasz na pierwszy komentarza.
I nic się nie dzieje…
Nikt nie komentuje…
Zaczynasz się zastanawiać czy blogowanie ma sens skoro nikogo nie interesują Twoje treści. Nie masz ochoty pisać kolejnych tekstów skoro nikt ich nie czyta i nie komentuje.
Czy brzmi to znajomo?
Nie przejmuj się! Każdy bloger przez to przechodził. Ja nie jestem wyjątkiem 🙂
Dlaczego komentarze na blogu są tak ważne?
Oto kilka powodów dlaczego duża ilość komentarzy na blogu jest bardzo pożądana.
- Budujesz zaangażowaną społeczność woków Twojego bloga – w Internecie relacje z innymi ludźmi są tak samo ważne jak poza nim. Budowanie pozytywnych relacji z czytelnikami to podstawa. W końcu to właśnie dla nich piszesz blog. Czytelników poznasz lepiej rozmawiając z nimi poprzez komentarze.
- Ocenisz czy treści, które piszesz są dobre – duża ilość komentarzy pod wpisem świadczy zazwyczaj o tym, że Twój tekst jest na prawdę wartościowy. Ale komentarze to również sposób na otrzymanie informacji zwrotnej o wpisie. Możesz się z nich dowiedzieć czego zabrakło we wpisie a później to uzupełnić lub lepiej napisać kolejny artykuł.
- Udzielisz głosu swoim czytelnikom i pomożesz dołączyć im do dyskusji – co prawda Ty inicjujesz dyskusję kiedy publikujesz wpis ale głównymi jej uczestnikami są Twoi czytelnicy. Pozwól im się wypowiedzieć!
- Budujesz dowód społeczny – duża ilość komentarzy na blogu buduje jego autorytet. Chętnie komentowany blog staje się popularniejszy i automatycznie jest częściej odwiedzany.
Czy lepiej jest mieć więcej komentarzy niskiej jakości czy mniej komentarzy ale za to merytorycznych?
Lepiej jest mieć mniej komentarzy ale za to bardziej merytorycznych. Takich, które urozmaicą dyskusję i wzbogacą Twojego bloga. Takie komentarze piszą mądrzy i wartościowi ludzie i takich właśnie czytelników Ci życzę.Kliknij, aby TweetnąćChcesz więcej komentarzy na blogu? – oto lista 15 skutecznych technik na ich pozyskanie
Dzięki tej liście uzyskasz więcej komentarzy pod każdym nowym wpisem na swoim blogu. Wystarczy, że zastosujesz kombinację kilku metod, żeby zobaczyć pozytywne wyniki. Powodzenia i do dzieła!
1. Pisz WARTOŚCIOWE artykuły
Wartościowe treści na Twoim blogu są najważniejsze. To filar Twojego sukcesu. Nie musisz publikować nowych wpisów codziennie. Możesz to robić dużo rzadziej ale muszą dostarczać wartość Twoim czytelnikom.
Co przez to rozumiem?
Jeśli chcesz mieć naprawdę dużo komentarzy pod wpisem nawet gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z blogowaniem i nie masz dużej publiki to znajdź jeden palący problem i opisz jego rozwiązanie w formie instrukcji, którą od razu można wdrożyć w życie.
Poradnik musi być kompletny i wyczerpać temat w całości. Nie pozostawiaj niejasności. Siłą rzeczy taki tekst będzie bardzo długi bo zawrzesz w nim wszystko co wiedz na dany temat.
Mój pierwszy wpis na blogu własnie taki jest. Rozwiązuje problem ludzi, którzy chcą założyć własnego bloga ale nie wiedzą jak. Ten wpis zebrał już ponad 100 komentarzy!
2. Pisz dla ludzi nie dla Google
Często widzę artykuły pisane tylko po to, żeby mieć treść na blogu doskonale zoptymalizowaną pod SEO. Ich autorom chodzi o to, żeby taki wpis doskonale się pozycjonował. Dzięki temu będą wysoko w wynikach wyszukiwania w Google.
Gdy czytam takie wpisy trudno odnieść wrażenie, że stoi za nimi człowiek chcący przekazać coś fajnego i wartościowego drugiemu człowiekowi. Czasami znajduję w nich to czego szukam, są naszpikowane słowami kluczowymi które wpisałem w wyszukiwarkę. Ale wewnętrznie nie czuję z takim tekstem żadnej relacji. Po prostu taki tekst mnie nie przyciąga, zazwyczaj nie wracam na taką stronę bo i tak trafiłem na nią przez przypadek z wyszukiwarki Google.
Nie wiem czy również masz czasami podobne odczucia gdy czytasz taki drętwy artykuł naszpikowany suchymi faktami. Jeśli tak to kliknij w ten link i napisz mi o tym w komentarzu.
3. Pisz regularnie
Regularne pisanie i publikowanie nowych artykułów pozytywnie wpływa na ilość komentarzy pod wpisem. Nie musisz pisać codziennie. Wystarczy, że raz w tygodniu w konkretny dzień i godzinę opublikujesz coś wartościowego.
Dzięki temu wyrabiasz nawyk u swoich czytelników powracania na Twojego bloga. Będą wręcz czekali na nowe treści od Ciebie!
4. Zachęcaj do komentowania
Jeśli chcesz więcej komentarzy na blogu to po prostu o nie poproś swoich czytelników 🙂
Tak, to jest właśnie takie proste.
Działa tu prosty mechanizm. Jeśli chcesz od kogoś coś konkretnego (w tym wypadku komentarz na blogu) to mu o tym mówisz.
Na końcu wpisu napisz jedno konkretne pytanie dotyczące tematu, który właśnie opisałeś. Niech to będzie otwarte pytanie poruszające konkretną kwestię. Nie może to być pytanie, na które można odpowiedzieć TAK lub NIE.
Poproś o opisanie problemu do rozwiązania w komentarzu, na który w razie potrzeby z radością odpowiesz. Na końcu poradnika, również napisz że chętnie odpowiesz w komentarzu na wszystkie pytania jakie pojawią się w trakcie wykonywania Twoich instrukcji.
5. Odpowiadaj na każdy komentarz i pobudzaj dyskusję
Pamiętam gdy dopiero zakładałem bloga i pojawił się na nim pierwszy komentarz to byłem wniebowzięty 🙂 Uświadomiłem sobie, że właśnie po to piszę blog. Aby mieć interakcję z czytelnikami. To niezwykle miłe gdy ktoś komentuje to co opublikuję. Dzięki temu mam moc do pisania kolejnych tekstów bo wiem, że są przydatne dla innych.
Dlatego polecam odpowiadać na każdy nowy komentarz. Ten pozytywny i ten negatywny.
Dzięki temu w naturalny sposób rodzi się dyskusja, która uzupełnia treść Twojego wpisu. Rzuca inne światło na dany temat a Tobie dostarcza wskazówek co możesz jeszcze dopisać w tekście, żeby był jeszcze bardziej wartościowy.
Szczerze mówiąc moje odpowiedzi na komentarze podbijają licznik wszystkich komentarzy danego wpisu. Ale to dobrze bo bardziej bierni czytelnicy chętniej przyłączają się do dyskusji gdy widzą, że ktoś inny zrobił to pierwszy.
6. Komentuj inne blogi tematycznie związane z Twoim
Zachęcam Cię do włączenie się w dyskusję na innych blogach. Najlepiej takich gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa. Komentuj na blogach o podobnej tematyce, którą sam opisujesz na swoim blogu.
Dzięki temu dajesz się zauważyć właścicielowi danego bloga, który chętnie sprawdzi kto właśnie napisał coś ciekawego pod jego wpisem i odwdzięczy się komentarzem na Twoim blogu. Wiem bo sam często tak robię gdy zobaczę nowy komentarz u siebie 🙂
Gdy komentujesz inny blog nie pisz czegoś w stylu “Dzięki za wpis, zapraszam do mnie”. Napisz coś konkretnego co wnosi coś nowego i wartościowego do dyskusji. Możesz również zadawać pytania. Autorzy wpisów uwielbiają na nie odpowiadać (przynajmniej ja tak mam 🙂 )
W tym przypadku dostanę listę blogów, które zawierają frazę dochód pasywny. W ten sposób poznałem kilka ciekawych blogów o tej tematyce. Na niektórych z nich napisałem już kilka ładnych komentarzy.
7. Opisz swoją porażkę
Nie bój się przyznać do swojej porażki. Człowiek uczy się na błędach, więc im więcej ich popełnia tym staje się mądrzejszy o nowe doświadczenia życiowe. Mówię o sytuacjach, z których potrafisz wyciągnąć wnioski, żeby w przyszłości nie popełniać tych samych błędów.
Tworząc wpis, w którym przyznajesz się do porażki pokazujesz swoją ludzką twarz. Budzisz empatię w swoich czytelnikach. Część z nich będzie chciała Cię pocieszyć i wesprzeć na duchu. Możesz spodziewać się pokrzepiających na duchu komentarzy.
Nie jest łatwo pisać o swoich błędach. Często chcielibyśmy je schować przed całym światem. A okazuje się, że gdy je ujawnimy świat często pomoże je nam rozwiązać 🙂
W tym wpisie podsumowałem rok działalności bloga. Przyznałem się, że nie zrealizowałem celu jaki sobie postawiłem. Reakcje czytelników były bardzo pozytywne. Gratulowali mi w komentarzach postępów i kibicowali, żebym dalej rozwijał bloga. Między innymi dziś możesz czytać ten wpis 🙂
8. Wyłącz zabezpieczenia antyspamowe, które utrudniają publikację komentarza
Niektóre systemy komentarzy mają wbudowane systemy antyspamowe w postaci CAPTCHA. Jest to zazwyczaj mały obrazek pokazujący klika liter i cyfr. Trzeba je wpisać w odpowiedni pole, aby potwierdzić że jest się człowiekiem a nie botem. Dopiero wtedy można opublikować komentarz.
Czasami zdarza się tak, że za pierwszym razem się pomylimy i musimy jeszcze raz przepisywać tekst z obrazka. Albo co gorsza napiszemy długi komentarz, pomylimy się w captcha i cała treść komentarza znika! TO CHORE! Ja w takiej sytuacji się poddaję i nie piszę kolejnego komentarza. Czuję się skutecznie zniechęcony.
Czasami jest jeszcze gorzej. Trafiam na fajny artykuł na facebooku albo linkedin. Czytam go na smartphonie więc otwiera się zazwyczaj w przeglądarce, która jest osadzona w serwisie społecznościowym. Okazuje się, że system komentarzy bloga został skutecznie zablokowany i w ogóle go nie widać. Nic nie można skomentować. Czuję się wtedy rozczarowany…
Innym razem otwieram na smartphonie ciekawy blog. Jest tam captcha. Nie poddaje się i cierpliwie ją przepisuję. Nie działa. Zatem przepisuję drugi raz. Tym razem skopiowałem treść mojego komentarza, żeby go nie stracić gdy strona się przeładuje. Nie działa. Przepisuję z uporem maniaka trzeci i czwarty raz captcha i nadal nie działa! Poddaje się i nie piszę komentarza.
Zatem jeśli masz system komentarzy na blogu z CAPTCHA to go zmień lub wyłącz to zabezpieczenie.
Zdradzę Ci tajemnicę. To zabezpieczenie już dawno zostało rozpracowane. Boty generujące spamerskie komentarze z łatwością sobie z tym radzą.
9. Nie wymagaj rejestracji na blogu, żeby móc dodać komentarz
Kiedyś było było popularne zmuszanie ludzi do rejestracji na blogu, żeby mogli opublikować komentarz. Na szczęście teraz od tego się odchodzi ale WordPress nadal ma wbudowaną taką opcję. Jeśli przez przypadek masz ją włączoną to natychmiast ją wyłącz.
Rejestracja to dodatkowy, niepotrzebny krok, który utrudnia proces komentowania.
10. Disqus or not Disqus? That is the question.
Disqus to świetny system komentarzy na blogu. Ma jednak kilka wad. Jedną z nich są płatne reklamy i pojawiające się linki afiliacyjne na Twoje stronie. W tym wpisie opisałem jak się przed tych chronić.
Więcej komentarzy to również więcej spamu. Disqus jest tutaj niezwyciężony. Odsieje za Ciebie wszystkie niechciane komentarze. To jego największa zaleta.
Jak już ktoś ma w nim konto to jest bardzo wygodny. Okazuje się, że część czytelników nie chce się rejestrować w Disqus, żeby móc napisać komentarz. Jest to dla nich dodatkowy krok i dodatkowe konto, którego nie chcą mieć. Przez to nie piszą komentarza u Ciebie na blogu.
Oczywiście można pisać jako gość w Disqus ale najpierw trzeba znaleźć tę opcję a następnie kliknąć kilka checkboxów pozwalających na publikację. Trochę to niewygodne.
Od początku istnienia mojego bloga korzystałem z Disqus. Sprawdzał się bardzo dobrze. Ale postanowiłem przetestować inna konfigurację. Wróciłem po prostu do domyślnego systemu komentarzy WordPress. Jest prosty, nie wymaga rejestracji do napisania komentarza i nie ma captcha. Cały czas testuję czy wpływa pozytywnie na liczbę komentarzy. Pierwsze wyniki są obiecujące 🙂
1. Akismet Anti-Spam – ta wtyczka automatycznie zablokuje spamerskie komentarze i oszczędzi mnóstwo Twojego czasu poświęconego na moderację dyskusji.
2. Subscribe To Comments Reloaded – dzięki tej wtyczce Twoi komentujący zostaną powiadomieni o nowych komentarzach pod wpisem.
11. Umieść link do sekcji z komentarzami na końcu wpisu
Często zdarza się tak, że blogi mają śliczną szatę graficzną z wieloma wodotryskami. Pod wpisem masz sekcje z innymi proponowanymi wpisami, bio autora, formularz zapisu na newsletter albo jakąś inną reklamę. Przez to, żeby dokopać się do sekcji z komentarzami trzeba dość długo przewijać stronę.
A przecież czytelnikowi trzeba ułatwiać możliwość komentowania a nie utrudniać.
Jest na to proste rozwiązanie.
Na końcu wpisu umieść specjalny link, który przeniesie czytelnika wprost do formularza gdzie może napisać komentarz. W jednym z moich wpisów wygląda to tak jak na poniższym obrazku.Jeśli korzystasz z domyślnego systemu komentarzy WordPress to dodaj w linku #commentform
Jeśli korzystasz z systemu Disqus to dodaj w linku #disqus_thread
12. Zorganizuj głosowanie nad jakimś tematem i poproś czytelników wskazanie ich preferencji
Tę metodę widziałem u kilku blogerów. Działa bardzo dobrze.
Załóżmy, że tworzysz nowe logo dla swojego bloga. Tworzysz wpis, w którym przedstawiasz trzy propozycje i prosisz swoich czytelników o napisanie w komentarzu, która według nich propozycja jest najlepsza.
Możesz też wymienić we wpisie listę pomysłów na przyszłe wpisy i poprosić czytelników o wskazanie tych, które by ich najbardziej interesowały.
Dzięki takiej metodzie budujesz zaangażowaną społeczność wokół swojego bloga. Pozwalasz swoim odbiorcom współdecydować o jego kształcie. Duża ilość komentarzy gwarantowana!
13. Wyślij newsletter do swoich czytelników i poproś ich o skomentowanie najnowszego wpisu
Ludzie którzy otwierają, czytają a następnie klikają w link w Twoim newsletterze to najbardziej aktywni czytelnicy. Jeśli ich poprosisz o pozostawienie komentarza pod Twoim najnowszym wpisem z całą pewnością część z nich to zrobi.
Możesz potem najlepsze komentarze umieścić w kolejnym newsletterze i w ten sposób nagrodzić swoich komentujących. Dzięki temu poczują się docenieni i chętniej napiszą w przyszłości kolejne komentarze 🙂
14. Na emaile odpowiadaj w formie komentarza pod wpisem na blogu
Czasami dostaję emaile z pytaniami od moich czytelników. Zawsze chętnie na nie odpowiadam i cieszę się, że mogłem komuś pomóc.
Część takich wiadomości dotyczy moich konkretnych wpisów. Proponuję wtedy mojemu rozmówcy, że odpowiem mu w formie komentarza pod wpisem, którego problem lub zapytanie dotyczy. Dzięki temu inni czytelnicy, którzy mogliby mieć ten sam problem znajdą na niego od razu odpowiedź.
15. Wspomnij we wpisie coś dobrego o innym blogerze i powiedz mu o tym
Trzymam się zasady, że jeśli mam mówić o innych ludziach to tylko pozytywnie. Jeśli miałbym o nich mówić złe rzeczy to wolę nie mówić wcale.
W moich wpisach zdarza się, że umieszczam linki do stron innych blogerów. Na przykład jeśli piszę o podcastowaniu to podaję link to podcastu Mała Wielka Firma prowadzonego przez Marka Jankowskiego. Jest to mój ulubiony polski podcast a Marek jest moim guru, od którego uczę się jak się tworzy własny podcast.
Zdarzyło się w przeszłości, że Marek nie tylko trafił na mój wpis ale udostępnił go na swoim fanpage oraz skomentował go za co jestem mu niezmiernie wdzięczny. Dzięki temu o moim blogu dowiedziało się sporo nowych osób 🙂
Więcej komentarzy na blogu – podejmij wyzwanie!
Wykorzystaj metody opisane powyżej a uzyskasz więcej komentarzy na blogu w krótkim czasie.
Podejmij od razu wyzwanie i zacznij wdrażać u siebie przynajmniej po dwie trzy metody przy każdym nowym wpisie. Dodaj ten wpis do ulubionych, żeby móc do niego wracać w przyszłości.
Jestem bardzo ciekaw, czy stosujesz już teraz część z tych metod?