Jak sprawdzić w jakie zewnętrzne linki klikają czytelnicy na Twoim blogu?

Tworzenie ciekawej i wartościowej treści na blogu bywa czasem bardzo trudne. Trzeba poświęcić sporo czasu na przeanalizowanie danego tematu, żeby potem przedstawić go w przystępnej i przydatnej dla czytelników formie.

Wszystkie wysiłki są rekompensowane gdy widzisz w statystykach odwiedzin swojego bloga, że czytelników przybywa a liczba komentarzy pod nowym artykułami rośnie.

A co jeśli nie dzieje się tak w Twoim przypadku?

Co jeśli nowi czytelnicy trafiają na Twój blog ale w dziwnych okolicznościach z niego znikają?

Możesz się zastanawiać gdzie oni poszli?

Co się z nimi stało?

A może to Ty zasugerowałeś im jakieś miejsce w Internecie, do którego mają się udać bezpośrednio z Twojego bloga? 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak sprawdzić w jakie linki zewnętrze na Twoim blogu lub stronie klikają czytelnicy
  • Nauczysz się jak dodać w Google Analytics raport pokazujący na jakie inne strony w Internecie przechodzą czytelnicy bezpośrednio z Twojej witryny
  • Skonfigurujesz samodzielnie narzędzie Google Tag Manager, żeby śledziło dla Ciebie kliki w zewnętrzne linki na Twoim blogu

Czytelnicy opuszczają Twój blog na trzy różne sposoby

Mam dla Ciebie dobrą i złą wiadomość.

Zacznę od tej złej. Czytelnicy przychodzą na Twojego bloga i odchodzą i nie zawsze będziesz w stanie ich zatrzymać nawet jeśli Twoja treść będzie mego wartościowa. Pogódź się z tym.

Dobra wiadomość jest taka, że w części przypadków możesz się dowiedzieć gdzie dokładnie udali się Twoi czytelnicy.

Zanim wyjaśnię jak to zrobić zastanów się w jakich trzech okolicznościach czytelnicy opuszczają Twoją stronę:

  1. Czytają Twój wpis a następnie zamykają okno przeglądarki lub wpisują w pasku adresowym nazwę innej strony.
  2. Po przejrzeniu Twojej strony klikają przycisk wstecz.
  3. Klikają na Twojej stronie w linki lub przyciski prowadzące bezpośredni do innych stron internetowych.

Dwóch pierwszych przypadków nie unikniesz. Sam pewnie tak robisz więc wiesz, że jest to całkiem naturalne zachowanie.

Trzeci przypadek jest inny. To Ty umieszczasz linki na swoim blogu prowadzące do zewnętrznych stron. To swoiste zaproszenie do opuszczenia Twojej strony, które sam wręczyłeś swoim odwiedzającym 🙂

PRO TIP: Gdy dodajesz na blogu link do zewnętrznej strony, w ustawieniach odnośnika wybierz opcję otwarcia URLa w nowej zakładce przeglądarki lub w nowym oknie. W ten sposób Twoja strona nie zostanie automatycznie zastąpiona nową ramach tej samej karty w przeglądarce.

W Google Analytics wszystkie trzy opisane wyżej przypadki będą zliczone jako wyjścia z Twojej strony. Z odpowiedniego raportu dowiesz się również, która z Twoich podstron była oglądana jako ostatnia. Niestety nie dowiesz się w jaki zewnętrzny link kliknęła osoba opuszczająca Twój blog.

Nie martw się! Dziś pokażę Ci jak dodać taką informację w Google Analytics.

Google ma w swoim portfolio darmowych narzędzi coś o nazwie Google Tag Manager. To własnie za pomocą tego narzędzia można rejestrować wszystkie kliknięcia w zewnętrzne linki na Twojej stronie.

Jak przy pomocy Google Tag Manager’a śledzić wszystkie kliknięcia w zewnętrzne linki na Twoim blogu

Jeśli nie wiesz co to jest Google Tag Manager i nigdy nie spotkałeś się z tym narzędzie to świetna wiadomość! Dziś nauczysz się jak je wykorzystywać do własnych celów 🙂

Służy ono do dodawania na Twojej stronie lub blogu przeróżnych kodów śledzących. Możesz zatem w jednym miejscu mieć kody z Google AdWords, Google Analytics a nawet Facebook Pixel. Wszystkimi kodami możesz zarządzać z jednego miejsca.

Dzięki temu narzędziu możesz w prostszy i dokładniejszy sposób śledzić odwiedziny swojego bloga oraz kampanie marketingowe. Warto nauczyć się obsługi tej aplikacji bo daje duże możliwości a jest zupełnie darmowe. Dodatkowo nie musisz prosić swojego dewelopera, żeby za każdym razem dodawał kod śledzący jakiejś aplikacji do Twojej strony.

Jeśli jeszcze nie masz konta w Google Tag Managerze to kliknij tutaj i je załóż.

Będziesz potrzebował również konta w Google Analytics. Masz już je założone prawda? 🙂

PRO TIP: Google Tag Manager musi zostać zintegrowany z Twoją stroną. Dzieje się to za pomocą odpowiedniego kodu śledzącego, a jakże 😉 Taki kod możesz umieścić samodzielnie w sekcji HEAD lub FOOTER swojej witryny. Nie musisz być programistą, żeby to zrobić. Wystarczy, że skorzystasz z wtyczki Head & Footer Code.

A teraz do dzieła! Gdy już się uporasz z założeniem konta w Google Tag Managerze i dodasz tam własną stronę to czas wyklikać rozwiązanie, dzięki któremu dowiesz się w jaki zewnętrzne linki klikają Twoi czytelnicy.

1. Dodaj nowy TAG

W menu po lewej stronie kliknij w opcję Tagi a następnie w przycisk NOWY.

2. Nazwij swój TAG

Możesz nadać dowolną nazwę dla swojego nowego taga. Ja wpisałem Kliki w zewnętrzne linki. Jeśli chcesz możesz wpisać taką samą nazwę u siebie. Następnie wybierz typ tagu, żeby rozpocząć jego konfigurację.

3. Wybierz tym TAGu

W tym kroku wybierz Google Analytics – Universal Analytics.

4. Wprowadź ustawienia TAGu

W tym kroku wprowadź podstawowe ustawienia tagu widoczne na poniższym screenie. Dla typu śledzenia wybierz z listy rozwijalnej Zdarzenie. W polu Parametr śledzenia zdarzeń wpisz bezpośrednio z klawiatury link. W polu Działanie wpisz click. W polu Etykieta skorzystaj z przycisku klocka lego z plusikiem. Gdy go klikniesz pojawi się okno z różnymi opcjami. Wybierz z listy Click URL.

Pole Wartość możesz pozostawić puste. W przypadku kliknięć w zewnętrzne linki nie musimy tego śledzić.

Pod polem Ustawienia Google Analytics jest checkbox Włącz zastępowanie ustawień w tym tagu. Zaznacz go. W polu Identyfikator śledzenia wpisz ID swojego konta Google Analytics. Jeśli nie wiesz gdzie je odszukać napisz mi o tym w komentarzu pod tym wpisem a chętnie Ci pomogę.

5. Skonfiguruj wbudowaną ZMIENNĄ

Teraz kliknij w opcję Zmienne w menu po lewej stronie. Następnie kliknij w czerwony przycisk SKONFIGURUJ w sekcji ze zmiennymi wbudowanymi.

Pojawi się okno z różnymi opcjami. Odnajdź sekcję kliknięcia i zaznacz checkbox przy Click URL.

6. Dodaj odpowiednią REGUŁĘ

Dodaj regułę powiązaną ze stworzonym wcześniej tagiem. W tym celu w menu po lewej stronie kliknij w Reguły. Następnie w przycisk NOWE.

7. Skonfiguruj regułę

Nadaj nazwę nowej regule. Możesz wpisać to co ja czyli Kliki z linki zewnętrzne. Następnie kliknij w okrągły przycisk, żeby rozpocząć konfigurację.

8. Wybierz typ reguły

Jako typ reguły w sekcji Kliknięcia wybierz Tylko linki.

9. Śledź kliknięcia tylko w zewnętrzne linki

Chcesz śledzić kliki tylko w zewnętrzne linki dlatego wybierz opcję Niektóre kliknięcia linków. Potem ustaw taki warunek:

Click URL = nie zawiera = nazwa Twojej domeny

W sekcji Odniesienia do tej reguły powinieneś widzieć swój Tag. Jeśli go tam nie widzisz dodaj go w opcjach reguły.

BRAWO!!!

Właśnie skończyłeś konfigurację w Google Tag Managerze. Od tej pory w Google Analytics będziesz miał dostęp do raportu pokazującego wszystkie zewnętrzne linki w jakie klikają czytelnicy Twojej strony.

Raport znajdziesz w Google Analytics w sekcji Zdarzenia.

Kategoria zdarzeń to linki.

Aby się dokładnie dowiedzieć do jakich stron prowadzą linki wystarczy w sekcji Wymiar podstawowy wybrać Etykiety Zdarzeń. Teraz zobaczysz dokładne URLe do stron, na które kierujesz ruch ze swojego bloga.

W moim przypadku pozycja 1 oraz  4 to przyciski zachęcające do zapisu na newsletter. Pozycja 2 to link do strony skąd można pobrać mojego bezpłatnego ebooka (Jeśli go jeszcze nie czytałeś to kliknij w ten link). Pozycja 3 to odnośnik to odnośnik do pliku w Google Docs, w którym opisywałem mój cel związany z blogowaniem na 2017 rok.

Pozycja numer 5 to link do zewnętrznej strony nie związanej bezpośrednio z moim blogiem. W tym roku już 90 razy odesłałem moich czytelników na stronę Podcastu Mała Wielka Firma 🙂

Oprócz tego, że wiem w jakie zewnętrzne linki klikają moi czytelnicy mogę szybko sprawdzić na jakich podstronach je umieściłem (na wypadek gdybym miał taki sam link na wielu podstronach).

Wystarczy, że kliknę w Wymiar dodatkowy i wybiorę interesującą mnie opcję. W moim przypadku chcę się dowiedzieć na jakiej stronie moi czytelnicy klikają w link do podcastu Mała Wielka Firma więc jako wymiar dodatkowy wybrałem Strona.

Zachęcam Cię do pobawienia się różnymi opcjami w wymiarze dodatkowym. Możesz tu na przykład dowiedzieć się z jakich mediów społecznościowych przychodzą odwiedzający a następnie w jakie linki klikają.

W moim przypadku wiem, że wszystkie kliki do podcastu Marka Jankowskiego pochodzą z mojej podstrony o dochodach pasywnych. Swoją drogą to jedna z najpopularniejszych podstron na tym blogu. Kliknij w ten link i przekonaj się dlaczego.

Czy to dobrze czy źle, że odsyłasz czytelników do zewnętrznych stron wprost ze swojego bloga?

Tworzę ten blog dla Ciebie! Dlatego pisząc nowe wpisy umieszczam w nich linki do innych stron jeśli uznam, że są dla Ciebie w danym kontekście przydatne i wartościowe.

Czasami są to przykłady zastosowań jakiejś metody na przykład na zdobywanie ruchu na blogu. Czasami są to linki do narzędzi, które przydadzą się Tobie przy budowie popularnego bloga. Innym razem są to interesujące case study.

Zachęcam Cię do linkowania do innych stron jeśli uznasz, że będzie to dobre dla Twojego czytelnika. Nie przejmuj się tym, że na chwilę go stracisz. Jeśli okaże się, że dzięki Tobie czytelnik rozwiązał swój problem lub przeczytał coś interesującego jest duża szansa, że wróci po więcej treści właśnie od Ciebie. Pamiętaj, że dobro powraca 🙂

Jeśli chcesz dokładniej dowiedzieć się co robią czytelnicy na Twojej stronie to przeczytaj te dwa artykuły:

Napisz mi również w komentarzu do tego wpisu czy już korzystasz z Google Tag Managera. A może masz jakiś problem z jego konfiguracją?

5/5 - (5 votes)

Możesz również polubić…