Yandex Metrica – świetne uzupełnienie statystyk Google Analytics

Yandex Metrica to darmowe narzędzie pokazujące statystyki odwiedzin naszej strony. Aplikacja jest szczególnie popularna w Rosji ponieważ stamtą się wywodzi. Metrica to taki odpowiednik Google Analytics. A dodatkowo ma jeszcze kilka innych funkcjonalności, których próżno szukać w jego amerykańskim odpowiedniku.

Zainteresowałem się szerzej tym rozwiązaniem kiedy pisałem tekst o narzędziach pokazujących heatmapy. Zaskoczyły mnie wtedy funkcjonalności znajdujące się w Metrica. Znałem to narzędzie już wcześniej ale nie wiedziałem, że potrafi generować heatmapy, pokazywać gdzie użytkownicy klikają oraz nagrywać sesje przedstawiające jak moi czytelnicy korzystają z bloga.

Czy Yandex Metrica może zastąpić Google Analytics?

Na chwile obecną ani myślę zastępować świetny produkt od Google rozwiązaniem zza naszej wschodniej granicy. Metica jest raczej uzupełnieniem tego czego brakuje w Analytics. To drugie rozwiązanie jest tak świetnie zintegrowane z innymi produktami od Google jak AdWords, AdSense, Gmail, YouTube, że wręcz nie ma sensu się go pozbywać.

Mimo to Yandex Metrica ma kilka funkcjonalności, których nie znajdziecie (jeszcze) w Google Analytics. Oto one:

1. Heatmapy, scrollmapy, klikmapy

Jeśli czytasz mojego bloga regularnie to wiesz, że w poprzednim tekście pisałem więcej na ten temat. Yandex Metrica potrafi generować heatmapy (mapy cieplne) pokazujące gdzie klikają nasi czytelnicy. W ten sposób powstaje graficzna nakładka na naszą stronę prezentujące dane w postaci cieplejszych i zimniejszych kolorów.

yandex metrica - heatmapa

Dodatkowo możemy podejrzeć scrollmapy dla każdej z podstron na naszym blogu. Dzięki temu można się dowiedzieć do jakiego miejsca nasz czytelnik przewija ekran swojego urządzenia, na którym czyta nasze treści.

Google Analytics oferuje jedynie “link mapy” pokazujące w graficzny sposób, w który odnośnik na naszej stronie użytkownicy klikają.

2. Session Replay w Yandex Metrica to prawdziwy szpieg 😉

Yandex Metrica jest w stanie nagrywać sesje naszych czytelników. Czyli pokaże nam kto, kiedy i co robił na naszej stronie. Zobaczysz skąd przyszedł dany użytkownik (np. z facebooka lub z poczty na interii). Z jakiego urządzenia korzysta (np. komputer z Windowsem i przeglądarką FireFoxx). Ile czasu spędził na stronie i czy aktywnie klikał, przewijał stronę i wypełniał formularze.

yandex metrica - session replay

Korzystając z Yandex Metrica możesz poczuć się trochę jak szpieg inwigilujący swoich czytelników. Ale to nie wszystko. Masz dostęp do graficznej symulacji przedstawiającej dokładny sposób przeglądania Twojej strony. Możesz ją odtworzyć jak filmik pokazujący krok po kroku co się działo na ekranie Twojego czytelnika.

yandex metrica - player

3. Yandex Metrica przeanalizuje jak są wypełniane formularze na Twojej stronie

Raport o nazwie “Form analysis” pokaże lejek konwersji, dla dowolnego formularza na Twojej stronie. Metrica wykryje je automatycznie. Dzięki graficznemu lejkowi zobaczysz ile osób zaczęło wypełniać formularz ale z jakiegoś powodu nie dokończyły tego zadania.

Możliwe, że któryś krok formularza jest zbyt skomplikowany albo po prostu użytkownicy klikają w jakiś rozpraszacz na stronie. Możesz to sprawdzić analizując heatmapę strony z formularzem.

Yandex Metrica - form analysis

A co z danymi wrażliwymi?!

Teraz może zapalić Ci się w głowie czerwona lampka. Skoro Yandex Metrica potrafi tak dokładnie śledzić użytkowników Twojej strony, wie gdzie klikają, jakie formularze wypełniają to może zbiera też dane z tych formularzy?

Wyobraź sobie teraz, że masz sklep internetowy i Twoi klienci podają numer karty kredytowej płacąc za zakupy. Czy Yandex Metrica jest w stanie przechwycić te dane? Było by to bardzo niebezpieczne.

Co prawda Yandex na swoim blogu twierdzi, że nie zbiera danych wrażliwych z formularzy. Oto jak opisują jak działa ta funkcjonalność.

Yandex.Metrica automatically recognizes form fields that may contain personal details like a person’s name, surname, billing information or delivery address. To do this, our system analyzes the name of a form field and the input format, but not the content that users enter in such fields. This built-in logic provides out-of-the box compliance with the GDPR and helps safeguard user privacy.

Jak wyłączyć w Yandex Metrica możliwość rejestrowania zawartości formularzy?

Ja na moim blogu poszedłem o krok dalej i w ustawianiach usługi Yandex Metrica wyłączyłem zupełnie opcję nagrywania pól formularzy (“Record oll fields”). Zobacz, że jest tam wyraźnie napisane, że naciśnięcia klawiszy nie są rejestrowane (“Keystrokes are not being recorded”).

Jak sprawdzić czy na pewno (na 100%) Yandex Metrica nie rejestruje tego co moi czytelnicy wpisują w formularzach na blogu?

Wyłączenie odpowiednich ustawień w panelu sterowania usługi to jedno a zasada ograniczonego zaufania to drugie 😉

Dlatego postanowiłem samodzielnie przetestować i sprawdzić jakie dokładnie dane są przesyłane na serwery Yandex Metrica podczas korzystania z mojego bloga a w szczególności podczas wypełniania przez czytelników formularzy na przykład z zapisem na newsletter.

W przeglądarce Google Chrome uruchomiłem za pomocą klawisza F12 konsolę developerską (Chrome DevTools).

Jest tam zestaw przydatnych narzędzi wykorzystywanych głownie przez developerów tworzących strony i aplikacje webowe. Na potrzeby mojego testu to narzędzie się świetnie przyda. Możesz wykonać te same kroki na swojej stronie.

KROK 1. Na stronie głównej kliknąłem w przycisk zapisu na newsletter, aby wyświetlić okienko z formularzem.

KROK 2. W Google Chrome uruchom DevTools wciskając klawisz F12.

KROK 3. Przejdź do zakładki Network. Tutaj sprawdzisz jakie dane są wysyłane z Twojej strony na zewnętrzne serwery.  W moim przypadku będą to statystyki odwiedzin z Google Analytics oraz Yandex Metrica. Dane formularzy zapisu na newsletter z MailerLite.  Skrypty Facebooka oraz systemu komentarzy Disqus, itp.

KROK 4. Skrypty Yandex Metrica są wysyłane na serwer yandex.ru. Możesz w oknie Search wpisać “yandex.ru”, żeby pokazać tylko te skrypty, które przesyłają dane właśnie na te serwery.

KROK 5. Na potrzeby testu wypełniłem formularz podając mój email “[email protected]”.

KROK 6. Zaznaczyłem na wykresie czasowym, które skrypty zostały wywołane podczas wypełniania formularza i jego wysyłki. Pojawiły się trzy skrypty. 

KROK 7. Skrypty numer 1 oraz 3 przesyłają dane do yandex.ru. Skrypt numer 2 przesyła dane do mailerlite, czyli do serwera, który zbiera dane z formularza zapisu na newsletter.

Przeanalizowałem skrypty 1 i 3 i nie znalazłem w nich wzmianki o moim adresie email, który wysyłałem za pomocą formularza. Nie znalazłem też wzmianki o nazwie pola z formularza.

Przeanalizowałem w ten sposób pozostałe formularze na mojej stronie, łącznie z formularzem kontaktowym. Teraz czuję się bezpieczniej wiedząc, że Yandex Metrica nie zbiera danych wpisywanych w formularzach umieszczonych na moim blogu.

KROK 8. Przyjrzałem się dokładniej skryptowi przesyłającemu dane do mailerlite.com. Jest to narzędzie do wysyłki newsletterów, z którego korzystam. Ten skrypt jak najbardziej powinien odbierać dane z mailami ludzi, którzy zapisują się na mój newsletter.

KROK 9. Widzę, że mailerlite.com pobrał poprawnie z formularza (który wcześniej wypełniłem) mój adres email “[email protected]”. Zatem wszystko działa jak należy.

WYNIK TESTU: Okazało się, że skrypty Yandex Metrica nie przesyłają na swoje serwery danych, które moi czytelnicy podają w formularzach na blogu. Zatem wszystko jest w porządku 🙂

4. Yandex Metrica wyśle Ci SMS lub email gdy Twoja strona przestanie działać

Czasami strona przestaje działać. Może zostać zaatakowana przez hackera albo złośliwy skrypt. Gdy będzie działo się coś złego ze stroną to Yandex Metrica powiadomi nas o tym mailowo lub za pomocą SMSa. Ja wybrałem powiadomienie mailowe.

To fajna opcja, której nie ma w Google Analytics. Metrica na bieżąco monitoruje moją stronę i alarmuje kiedy trzeba. Szczerze mówiąc nie spodziewam się, że dostanę szybko taki alarm. Korzystam szybkiego i bezpiecznego hostingu a dodatkowo zabezpieczyłem stronę w kompleksowy sposób. Jeśli Ty jeszcze nie masz zabezpieczonego swojego bloga opartego o WordPressa to wykonaj kroki opisane w TYM poradniku.yandex metrica powiadomienia

5. Yandex aktualizuje statystyki szybciej niż Google

Statystyki odwiedzin strony w Yandex Metrica są dostępne po upływie kilku minut. Możemy dzięki temu analizować wszystkie dostępny raporty praktycznie od ręki. Jeśli będziemy organizowali jednodniowy konkurs lub promocję ograniczoną czasowo do konkretnych godzin w danym dniu to aktualne dane bardzo się przydadzą.

Dla porównania Google Analytics aktualizuje dane nawet kilkadziesiąt godzin.

Parę słów na koniec

Yandex Metrica nie zastąpi u mnie statystyk odwiedzin Google Analytics. Ale jest ich świetnym uzupełnieniem. Ma kilka funkcjonalności, których nie ma Analytics. Aby zainstalować aplikację na swojej stronie zarejestruj się najpierw na stronie usługi. Podaj dane swojej strony, wygeneruj kod śledzący i umieść go w kodzie swojej witryny. Proces jest analogiczny jak w przypadku Google Analytics.

Najczęściej korzystam z heatmap. Już teraz widzę kilka elementów, które powinienem poprawić na blogu dzięki tej funkcjonalności.

Napisz w komentarzu czy wypróbujesz Yandex Metrica i czy to narzędzie pomogło w optymalizacji Twojej strony.

5/5 - (8 votes)

Możesz również polubić…