Narzędzia pokazujące HEATMAPY
Sprawdzenie jak ludzie odwiedzający Twoją stronę na prawdę z niej korzystają może być trudne. Możesz optymalizować witrynę w taki sposób, żeby jej użytkownicy klikali jak najczęściej w przycisk zachęcający do zapisu na newsletter lub do zakupu Twojego produktu. Ale jak sprawdzić, czy to co masz na swojej stronie działa w ten sposób? Odpowiedzią są narzędzia pokazujące heatmapy na Twojej stronie.
Heatmapa strony przedstawia w graficzny sposób jak użytkownicy korzystają z witryny. Dzięki takiemu narzędziu dowiedz się takich rzeczy:
- Sprawdzisz gdzie dokładnie na stronie klikają Twoi użytkownicy.
- Do jakiego dokładnie miejsca przewijają Twoją stronę zanim ją opuszczą.
- Co należy zmienić lub poprawić na stronie, żeby zmaksymalizować zyski (na przykład zwiększyć sprzedaż swoich produktów widocznych na stronie).
Narzędzia pokazujące heatmapy pozwalają Ci zajrzeć przez ramię użytkownikom Twojej strony.
Oprogramowanie pokazujące heatmapy to prawdziwy skarb dla marketera internetowego. Jeśli jesteś blogerem to zachęcam Cię do wypróbowania jednej z aplikacji, które opisuję w tym artykule.
Gdzie klikają odwiedzający?
Dzięki sprawdzonej heatmapie dowiesz się czy Twoja strona główna zachęca do podjęcia pożądanej przez Ciebie akcji czy wręcz przeciwnie. Załóżmy, że chcesz aby odwiedzający stronę zapisywali się na Twoją listę mailingową. Może się okazać, że masz tak rozbudowane menu główne oraz przeładowaną treścią kolumnę boczną, że użytkownicy nie klikają w przycisk do zapisu na newsletter bo ginie on w gąszczu rozpraszaczy.
Przekonasz się o tym sprawdzając heatmapę, czyli gdzie dokładnie na danej stronie klikają Twoi użytkownicy. Może się okazać, że warto pozbyć się kilku pozycji z menu lub zupełnie usunąć kolumnę boczną z widgetami wyświetlającymi ilość fanów Twojej strony na Facebooku bo i tak nikt tam nie klika a to zaśmieca stronę główną.
Do jakiego miejsca użytkownicy przewijają stronę?
Cześć odwiedzających Twoją stronę nie przeczyta do końca artykułu, na który trafią czy to wprost z wyszukiwarki Google czy z innego miejsca. To smutna prawda. Zatem jeśli na przykład Twoim celem jest zebranie zapisu na newsletter i umieścisz swój formularz na końcu artykułu to wiedz, że część osób go nawet nie zobaczy.
Z pomocą przychodzą narzędzia generujące heatmapy!
Takie narzędzie pokaże do jakiego miejsca najczęściej odwiedzający Twoją stronę przewijają (scrollują) . Czy to na komputerze czy to na smartphonie. Zobaczysz gdzie na stronie użytkownik przestaje czytać i przechodzi gdzieś dalej.
Powinieneś przed tym miejscem umieścić formularz zapisu na newsletter. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na pozyskanie nowego subskrybenta na liście mailingowej. Zamiast umieszczać formularz na stronie możesz wygenerować popup zachęcający do zapisu na newsletter, który pokaże się zanim Twój odwiedzający przewinie stronę do miejsca gdzie najczęściej użytkownicy przestają czytać.
Co poprawić na stronie, żeby jej czytelnicy chętniej wykonywali pożądaną przez nas czynność?
Narzędzie pokazujące heatmapę strony i w tym przypadku będzie bardzo pomocne. Jeśli masz na stronie formularz zakupu jakiegoś produktu, który składa się z kilku kroków to aplikacja pokazująca hetmapy zweryfikuje czy użytkownicy wypełniają i klikają w każdy element.
Załóżmy, że Twój formularz zamówienia składa się z trzech kroków. Pierwszy to dodanie do koszyka. Już na tym etapie heatpama pokaże ile osób w niego klika w danym czasie.
Kolejny krok to potwierdzenie zamówienia i wpisanie adresu dostawy. Heatmapa strony pokaże ile osób odpadło na tym kroku. Może kliknęli gdzieś indziej na stronie w tym kroku i nie wrócili już do formularza zamówienia. Heatmapa wskażę gdzie klikają Twoi klienci zamiast przejść do kolejnego kroku w ramach zamówienia.
Trzeci krok to wybranie opcji płatności i finalizacja zamówienia. Tak jak w poprzednim kroku heatmapa pokaże ile osób odpada z procesu zakupowego i gdzie w tym czasie klikają na Twojej stronie. Może warto usunąć element gdzie klikają, żeby nie był rozpraszaczem.
Oto sprawdzone narzędzia pokazujące heatmapy
Poniżej przedstawiam listę pięciu aplikacji pokazujących heatmapy strony. Wszystkie z nich osobiście przetestowałem na tym blogu. Każda z nich ma swoje wady i zalety, które opisuję w dalszej części wpisu. Ostatecznie wybrałem dwa narzędzia generujące heatmapy, z którymi pracuję na co dzień. Wymieniłem je na końcu wpisu wraz z moim uzasadnieniem. Jeśli prowadzisz bloga lub masz sklep internetowy to dostarczą Ci mega wartościowej wiedzy jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny.
1. HOTJAR
To pierwsze narzędzie pokazujące heatmapy na mojej liście. Ma bezpłatną wersję oraz płatne plany, w ramach których dostarcza więcej funkcjonalności.
Na poniższym screenie możesz zobaczyć przykład heatmapy jaką generuje hotjar. Widać dokładnie gdzie i ile razy czytelnicy klikają na mojej stronie. Mój blog jest responsywny, trochę inaczej wyświetla się na komputerze tablecie i smartphonie. Hotjar automatycznie określa z jakiego urządzenia korzysta dany użytkownik i pokazuje kliki na różnych heatmapach.
Dodatkowo pokazuje jak moi czytelnicy ruszają muszką i do jakiego miejsca przewijają stronę. Teraz wiem, że na stronie głównej przycisk zachęcający do zapisu na newsletter powinienem umieścić trochę wyżej!
2. CRAZYEGG
Narzędzia pokazujące heatmapy bywają też płatne w 100%. Crazyegg jest przykładem takiej aplikacji. Ja skorzystałem z bezpłatnego okresu próbnego, żeby je przetestować. Musiałem podać numer mojej karty kredytowej, żeby uzyskać dostęp do heatmapy mojej strony.
Jak przystało na płatne narzędzie ma dużo bajerów. Na przykład filtr confetti pokazujący nie tylko gdzie klikali Twoi czytelnicy ale również skąd trafili na Twoją stronę!
3. SUMO
O SUMO pisałem już w jednym z wcześniejszych wpisów. Opisywałem tam jak wykorzystać heatpamę własnej strony do skuteczniejszego pozyskiwania subskrybentów newslettera.
Sumo pokaże Ci dodatkowo szczegóły elementów, w które klikali Twoi odwiedzający. Szczerze mówiąc było to pierwsze narzędzie pokazujące heatmapy, które wypróbowałem u siebie na blogu. Mam do niego sentyment ale po testach wiem, że są inne lepsze narzędzia, z których dziś korzystam.
4. GOOGLE ANALYTICS
I teraz możesz się zdziwić bo Google Analytics nie ma typowej funkcjonalności pokazującej heatmapę strony.
Nie jest to typowa heatpama strony. Ale zobaczysz graficznie jak procentowo rozkładają się kliki na Twojej witrynie. Dodatkowo linki lub przyciski, które są najczęściej klikane zostaną podświetlone na różne kolory odzwierciedlające to jak często są klikane.
5. YANDEX METRICA
Cztery powyższe narzędzia pokazujące heatmapy spełniają swoje zadanie bardzo dobrze. Płatne narzędzia jak Hotjar czy CrazyEgg mają wiele funkcjonalności przydatnych zawodowym marketerom internetowym.
Yandex metrica to konkurent Google Analytics prosto z Rosji. To świetne narzędzie do śledzenia statystyk odwiedzin naszej strony, sklepu internetowego czy bloga. Ponadto ma wbudowane narzędzia pokazujące heatmapy w różnych formach graficznych. A co więcej Yandex metrica to zupełnie darmowe narzędzie!
Szczerze mówiąc odkryłem je już jakiś czas temu ale nie wiedziałem, że ma wbudowane heatmapy. Okazało się, że ma i to całkiem rozbudowane. Pokazuję tradycyjną heatmapę gdzie widać kto gdzie klikał.
Pokazuje scroll mapę. Czyli jeszcze raz potwierdziło się, że na mojej stronie głównej muszę przenieść wyżej przycisk do zapisu na newsletter 😉
Podświetla na różne kolory częstotliwość klikania w różne linki na stronie. Wiem, że z mojej strony głównej ludzie przechodzą najczęściej bezpośrednio do bloga.
Yandex metrica to nie tylko heatmapy. Ma jeszcze jedną ciekawą funkcjonalność. Nagrywa sesje użytkowników odwiedzających Twoją stronę. Możesz odtworzyć je w formie filmiku, na którym widzisz symulację ekranu urządzenia Twojego czytelnika. Widzisz jak przewijał stronę, gdzie zatrzymał się na dłużej, gdzie kliknął, itp.
Podobną funkcjonalność ma również Hotjar. Ale w bezpłatnej wersji tego narzędzia jest limit 2000 odsłon strony dziennie. Yandex metrica możesz wykorzystywać za darmo bez limitów.
PODSUMOWANIE – moje ulubione narzędzia pokazujące heatmapy
Każda z przetestowanych przeze mnie aplikacji generująca heatmapy spełnia swoje zadanie. Pokazuje gdzie i jak często klikają czytelnicy mojego bloga. Dodatkowo pokazuje do jakiego miejsca przewijają stronę.
W niektórych narzędziach mogę filtrować po szczegółowych danych takich jak źródło odwiedzin czy typ urządzenia. Płatne aplikacje są super. Ich twórcy rozwijają je z myślą o swoich użytkownikach przez co są jeszcze bardziej użyteczne.
Mój ostateczny wybór padł jednak na dwie bezpłatne aplikacje. Z Google Analytics korzystam od początku istnienia mojego bloga. To narzędzie służy mi głównie do zbierania statystyk odwiedzin.
Drugim narzędziem pokazującym heatmapy na mojej stronie jest Yandex metrica. Ma podobne funkcjonalności dotyczące statystyk jak narzędzie od Google ale przewyższa je możliwością pokazywania heatmap oraz automatycznym nagrywaniem sesji odwiedzin mojego bloga. Z mojej perspektywy to cenne dane, które pozwalają mi zrozumieć jak na prawdę czytelnicy mojego bloga korzystają z witryny. Dzięki temu wiem co na niej poprawić.
Jeśli miałbym polecić jedno narzędzie do pokazywania heatmap strony to na dzień dzisiejszy jest to Yandex Metica. Share on XZachęcam Cię do wypróbowania tej aplikacji i podzieleniem się w komentarzu do tego wpisu swoimi wrażeniami. Jeśli wcześniej nie używałeś tego narzędzia to myślę, że będziesz miło zaskoczony jego możliwościami.A może korzystasz z innego narzędzia do pokazywania heatmap strony?