Not Provided w Google Analytics – Jak odkryć słowa kluczowe z organicznych wyników wyszukiwania?
Sekcja Not Provided w Google Analytics reprezentuje słowa kluczowe pochodzące z organicznych wyników wyszukiwania. To bardzo cenna informacja, którą jeszcze parę lat temu Google dzieliło się w swoim narzędziu do prezentowania statystyk odwiedzin Twojej strony internetowej czy bloga.
Not Provided w Google Analytics to spory problem dla każdego kto zajmuje się zawodowo SEO
Gdy w styczniu 2017 roku założyłem ten blog od razu podpiąłem pod niego statystyki Google Analytics. To nadal świetne, darmowe narzędzie do śledzenia statystyk odwiedzin bloga.
Chciałem wiedzieć czy będzie przybywało odwiedzających mój blog. Skąd się u mnie pojawiają oraz czego szukają w sieci, żeby do mnie trafić.
Dwie pierwsze wymienione wyżej informacje znalazłem bez trudu ale z trzecią okazał się problem. Zamiast słów kluczowych, które wpisują czytelnicy bloga, żeby do mnie trafić zobaczyłem jedynie enigmatyczne NOT PROVIDED.
Nadal widziałem ile osób trafia do mnie z organicznych wyników wyszukiwania co jest fajne bo ta liczba ciągle systematycznie rośnie. Ale nie widziałem z jakich słów kluczowych korzystają ludzie, żeby do mnie trafić. To jest słabe…
Słowa kluczowe w Google Analytics
Fraza NOT PROVIDED w Google Analytics występuje jedynie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W płatnych wynikach wyszukiwania można bez problemu sprawdzić z jakich słów kluczowych korzystali czytelnicy, żeby do nas trafić.
To niewielkie pocieszenie bo zakładam, że większość z Was pozyskuje ruch na blogu z bezpłatnych, organicznych wyników wyszukiwania.
Co zatem można zrobić, żeby odkryć co kryje się za tajemniczym NOT PROVIDED w Google Analytics? U siebie na blogu stosuję trzy metody na ujawnienie słów kluczowych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Możesz je śmiało zastosować również u siebie.
Metoda #1: Filtr pokazujący strony lądowania dla słów kluczowych z bezpłatnych wyników wyszukiwania
Przed zastosowaniem tej metody stwórz sobie w Google Analytics oddzielny widok, w którym dodasz odpowiedni filtr. Ja tego nie zrobiłem na początku i teraz trochę żałuję bo moje dane w podstawowym widoku gdzie widzę wszystkie dane witryny mogą być trochę zakłócone.
Dlatego pierwsze co zrób to po zalogowaniu się do Google Analytics stwórz nowy widok. Tę metodę oryginalnie znalazłem na blogu econsultancy.com [*].
- Kliknij na koło zębate “Administracja”.
- Następni kliknij w “Ustawienia widoku”.
- Kliknij w przycisk “Skopiuj widok danych”.
- Podaj nazwę nowego widoku i gotowe. Masz teraz nowy widok, w ramach którego stworzymy odpowiedni filtr.
FILTR pokazujący strony docelowe dla bezpłatnych słów kluczowych
Przed stworzeniem filtra zobacz jak wyglądają u Ciebie wyniki dla słów kluczowych. U mnie jakiś czas temu wyglądały tak:
Teraz po dodaniu filtra wyglądają tak:
Są to najnowsze wyniki z ostatnich tygodni. Pokazują najpopularniejsze strony docelowe, na które trafiają moi czytelnicy bezpośrednio z wyszukiwarki Google.
Najpopularniejszy jest wpis o dochodach pasywnych, który cały czas zyskuje na popularności.
Jak stworzyć taki FILTR?
Skoro masz już oddzielny widok w ramach swojego profilu teraz możesz dodać nasz filtr.
- Kliknij na koło zębate “Administracja”.
- Następni kliknij w “Filtry”.
- Kliknij w przycisk “+ DODAJ FILTR”.
Teraz wypełnij pola edycji filtra tak jak na poniższych screenach.
Filtra zacznie działać dopiero od momentu kiedy go zapiszesz. Dlatego dane oznaczone jako NOT PROVIDED, które były zgromadzone wcześniej w Google Analytics będą cały czas oznaczone w ten sam sposób.
Skoro masz już filtr możesz zacząć przeglądać statystyki dla bezpłatnego ruchu organicznego. Z czasem pojawią się tam nazwy stron docelowych, na które trafili z wyszukiwarki Twoi czytelnicy.
Metoda #2: Google Webmaster Tools pokazuje słowa kluczowe!
Google Webmaster Tools to świetne miejsce na sprawdzenie jakich fraz wyszukiwania używają ludzie, żeby trafić na Twoją stronę. Nie tylko dowiesz się z jakich słów kluczowych trafia do Ciebie ruch. Zobaczysz jeszcze ile razy dane słowo kluczowe wyświetliło się w wynikach wyszukiwania w określonym przedziale czasowym. Jaki jest CTR oraz średnia pozycja danej frazy w stronie z wynikami wyszukiwania.
W moim przypadku wiem, że wpis o dochodach pasywnych ściąga na moja stronę sporo ruchu. Teraz wiem z jakich słów kluczowych trafiają do mnie czytelnicy. NOT PROVIDED w Google Analytics mapuje się właśnie na słowa, które widzisz na poniższym screenie.
W swoim Google Webmaster Tools w lewym menu wybierz Ruch związany z wyszukiwaniem >> Analityka wyszukiwania
Google Webmaster Tools nie pokazuje danych w dwóch ostatnich dni. Dla mnie nie jest to duży problem. Najważniejsze, że wiem dokładniej na jakie frazy mogę optymalizować moje kolejne wpisy.
Metoda #3: Sprawdź czego szukają czytelnicy bezpośrednio na Twoim blogu
Jeśli masz dużą stronę z wieloma wpisami i masz wbudowaną wyszukiwarkę na tronie to warto te dane przekazywać również do Google Analytics.
To czego szukają ludzie bezpośrednio na Twojej stronie to najbardziej wartościowe dane. Wokół takich słów kluczowych powinieneś pisać swoje przyszłe teksty.
W Google Analytics jest opcja, która się nazywa Śledzenie wyszukiwania w witrynie. Wystarczy ją aktywować i dodać parametr wyszukiwania. Ta opcja działa nie tylko z WordPressem. Zatem jeśli masz blog na Drupalu, Joomli czy czymkolwiek innym to również możesz wykorzystać tę funkcjonalność.
Ten blog jest oparty na WordPressie zatem parametr wyszukiwania “S” w zapytaniu będzie wyglądał tak jak poniżej:
kierunekwolnosc.pl/?s=dochod+paswny
Jak aktywować śledzenie wyszukiwania w witrynie?
- Kliknij na koło zębate “Administracja”.
- Następni kliknij w “Ustawienia widoku” który chcesz edytować.
- Przewiń stronę z ustawieniami na sam dół.
- Aktywuj opcję “Śledzenie wyszukiwania w witrynie“.
- Jeśli używasz WordPressa to w polu “Parametr zapytania” wpisz s i kliknij zapisz.
Od tej pory kolejne wyniki wyszukiwania na Twojej stronie będą widoczne w Google Analytics w sekcji ZACHOWANIE > Wyszukiwanie w witrynie > Wyszukiwane hasła.
Co prawda nie są to frazy NOT PROVIDED w Google Analytics ale jest duże prawdopodobieństwo, że część z tych fraz będzie się pokrywać.
Podsumowanie (Not Provided w Google Analytics)
Fraz ukrytych za NOT PROVIDED w Google Analytics nie da się w 100% rozszyfrować. Można jednak korzystając z różnych metod odkryć dużą ich cześć. Moją ulubioną metodą jest sprawdzanie fraz kluczowych w Google Webmaster Tools. Gdy napiszę nowy wpis to po kilku dniach wiem już, że trafiają na niego nowi czytelnicy bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Mniej więcej wiem też z jakich słów kluczowych najczęściej przychodzą do mnie odwiedzający.
Taka widza przyda się każdemu kto prowadzi blog i chciałby się przekonać czy wyniki jego pracy przynoszą zamierzone efekty w postaci przybywających czytelników.
Napisz w komentarzu do tego wpisu jak u Ciebie wyglądają wyniki wyszukiwania. Mam nadzieję, że wskazówki opisane w tym artykule okazały się dla Ciebie przydatne.